علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز دوشنبه در مراسم تجليل از مقام مربيان سپاه انصارالمهدي(عج) كه در محل مجلس سابق شوراي اسلامي برگزار شد با اشاره به مسئله انتخابات از ديدگاه شهيد مطهري، اظهار داشت: انتخابات بر اساس نگرش شهيد مطهري مسيري براي تعالي انسان‌ها و اجراي عدالت در جامعه است.
وي افزود: از منظر شهيد مطهري انتخابات يك مدرسه تربيت سياسي است نه جدال كه البته ممكن است در سنت‌ها و نگرش‌‌هاي غربي اين امر به وقوع بپيوندد، اما در تفكر اسلامي انتخابات محل جدال نيست.
لاريجاني با بيان اينكه انتخابات ميدان زد و خورد سياسي نيست، انتخابات را مدرسه تربيت سياسي دانست و با انتقاد از برخي اظهارنظر‌ها در رسانه‌ها و تخريب كانديداهاي انتخابات تاكيد كرد: اينگونه رفتارها متناسب با مدرسه تربيت سياسي نيست و بداخلاقي‌ها، گفتارهاي تلخ و تخريب كانديداها مغاير با اين امر است.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه هر كسي كه وارد عرصه انتخابات شد، نبايد به او تيراندازي سياسي شود، افزود: تخريب و توهين به كانديداها منافات با اخلاق است و نبايد صورت گيرد.
وي در ادامه تصريح كرد: برخي حرف‌ها در آستانه انتخابات گفته مي‌شود كه به نفع نظام نيست و ديگران از آن سوء استفاده مي‌كنند؛ از اين رو بايد توجه داشت كه تلخ كردن فضاي انتخابات موجب رشد نمي‌شود.
لاريجاني با اشاره به برخي تخريب‌ها عليه دولت گفت: در اين دولت اشكالاتي وجود دارد، اما بايد توجه داشت كه دولت خدمات زيادي نيز داشته است.
وي با بيان اينكه برخي مجادلات بين مجلس و دولت جنبه تخصصي دارد، خاطر نشان كرد: مجلس كار تخصصي خود را انجام مي‌دهد و دولت هم نظرات خود را دارد، اما اينكه در مقام قضاوت عليه دولت بي‌انصافي شود، درست نيست.
رئيس مجلس با توصيه به كانديداهاي انتخابات افزود: افرادي كه وارد اين عرصه مي‌شوند به نكات ايجابي بپردازند و اگر نقاط ضعفي هم مي‌بينند منصفانه نقد كنند.
وي با انتقاد از كساني كه مي‌گويند دولت درآمدهاي چند صد ميلياردي خود را چگونه خرج كرده است، اظهار داشت: مجلس همواره كارهاي نظارتي خود را انجام داده و گفته‌ايم كه اگر تخلفي از سوي دولت صورت بگيرد بايد رفع شود، اما اينكه بگويند دولت چند صدميليارد درآمد خود را چه كرده است اين نقد منصفانه نيست.
لاريجاني با اشاره به اينكه بايد در عرصه انتخابات دو وجه مهم رعايت شود، تاكيد كرد: هر كسي كه در چارچوب نظام اسلامي به درستي حرف بزند و در عرصه انتخابات حضور دارد، بايد محترم باشد و از گفتارهاي تلخ و تهمت زدن به آنها پرهيز شود؛ چرا كه بسياري از اين افراد داراي سوابق زيادي در نظام اسلامي هستند؛ از آن طرف هم بايد كانديداها مراعات كنند كه در اظهارنظر خود منصفانه قضاوت كنند.
وي در عين حال تاكيد كرد: نبايد فضاي آراسته انقلاب اسلامي تبديل به ميدان تيراندازي سياسي شود تا عده‌اي از آن سوء استفاده كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از برخي اظهارات مبني بر دخالت نيروهاي مسلح در انتخابات گفت: نبايد در اين رابطه با توهم حرف زد؛ چرا كه امام فرمودند نيروهاي مسلح نبايد در عرصه انتخابات دخالت كنند اما اين بدان معنا نيست كه اعضاي نيروهاي مسلح به عنوان يك شهروند نظر خود را ندارند. هرگز نيروهاي مسلح به صورت سازمان يافته در عرصه انتخابات تاثيري نخواهند داشت و از آنجايي كه من مطلع هستم نظر رهبر معظم انقلاب نيز همين است.
وي با بيان اينكه سپاه و بسيج مبناهايي مهم براي انقلاب اسلامي هستند، به افرادي كه دخالت اين نيروها را در عرصه انتخابات مطرح مي‌كنند، توصيه كرد كه از چنين تهمت‌هايي بپرهيزند؛ چرا كه سپاه و بسيج دستاورد بزرگي براي نظام و وظيفه‌اش حفاظت از دستاوردهاي و آرمان‌هاي انقلاب است. سپاه به اين گونه مسائل توجه نداشته و بقيه نيز نبايد درباره دخالت سپاه در عرصه انتخابات متوهم شوند.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه امروز سپاه يك قدرت بزرگ در منطقه است، تاكيد كرد كه شان سپاه دخالت در عرصه انتخابات نبوده و نخواهد بود و افرادي كه اينگونه اظهارات را مطرح مي‌كنند نبايد با سخنان خود دستاويزي براي تهمت زدن به سپاه شوند؛ چرا كه سپاه وظيفه مشخص خود را دارد و دوستان بايد توجه كنند كه بستري را درست نكنند تا بقيه متوهم شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ميزان انتخابات در كشور ما همواره ظرفيت ساز بوده است، خاطر نشان كرد: انتخابات پرشور براي پيشرفت ظرفيت ساز است و بايد رسانه‌هاي گروهي و سياسيون به فكر مشاركت مردم باشند؛ چرا كه انتخاب فرد، فرع است و مشاركت مردم اصل است از اين رو نبايد مناقشاتي كه به اين امر لطمه مي‌زند، مطرح شود.
وي ادامه داد: دستگاه‌هاي نظامي و نظارتي بايد آرامش دهند و شفاف باشند تا همه با اميدواري كامل در عرصه انتخابات مشاركت خوبي داشته باشند.
لاريجاني در ادامه با اشاره به نقل قول‌هايي كه از سوي رهبر معظم انقلاب توسط برخي از افراد در خصوص انتخابات مطرح مي‌شود با توجه به سخنان مقام معظم رهبري در مشهد كه در آنجا با صراحت فرمودند من يك راي دارم و كسي از آن مطلع نيست و از آنجايي كه ايشان سكان‌دار انقلاب هستند، نبايد اظهاراتي را به ايشان اتصال دهيم و كساني كه اهل ولايت هستند بايد از اتصال برخي اظهار نظرها به ايشان پرهيز كنند؛ چرا كه رهبر انقلاب با مردم بدون واسطه سخن مي‌گويند و اتصال نقل قول‌هايي به ايشان جفا است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: فكر مي‌كنم ارزش‌هاي انقلاب خيلي مهم‌تر از مجادلات خرد در كشور است و بايد همه براي به ميدان آوردن حضور وسيع مردم در عرصه انتخابات تلاش كنيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا